Technika
Mercedes Benz Unimog U5000
Cisternová automobilový striekačka na hasenie lesných požiarov CAS 24 na podvozku Mercedes Benz Unimog U5000 4×4. Vozidlo slúži na prepravu požiarneho družstva (1+ 5), zásoby hasiacich látok a príslušenstva potrebného na hasenie požiarov vodou alebo penou. Použitý podvozok a konštrukčné riešenia nadstavby predurčujú vozidlo na zásahy v ťažkom teréne, najmä pri hasení lesných požiarov.
Možnosti použitia :
- Likvidácia lesných požiarov v ťažkom teréne
- Likvidácia požiarov v budovách (obytných, hospodárskych, výrobných atď.)
- Vyhľadávanie a záchrana osôb v škodlivom a nedýchateľnom prostredí
- Vyslobodzovanie osôb z výšok a voľných hĺbok
- Poskytovanie predlekárskej pomoci osobám na mieste zásahu
Pohon náprav :
- Trvalý pohon zadnej nápravy s možnosťou pripojenia pohonu prednej nápravy.
Režim pohonu :
- 4×2 pohon zadnej nápravy.
- 4×4 bez uzávierok diferenciálov.
- 4×4 s uzavretými diferenciálmi.
Centrálne tlakovanie pneumatík :
- Je zabezpečené na prednú a zadnú nápravu samostatne, je ovládané z miesta vodiča, ktorý môže aj počas jazdy nezávisle dofukovať alebo znižovať tlak v pneumatikách.
Jazdné parametre :
- Predný nájazdový uhol: 45 °.
- Zadný nájazdový uhol: 28 °.
- Stúpavosť pri plnom zaťažení: 45 °, t.j. 100 %.
- Prechodový uhol pri plnom zaťažení: 35 °.
- Svetlá výška pod nápravami: 0,49 m (vpredu), 0,476 mm (vzadu).
- Schopnosť prekríženia náprav: 32 °.
- Brodivosť: 1 200 mm.
Rozmery :
- Celková dĺžka: 6700 mm.
- Celková šírka: 2340 mm.
- Celková výška: 3200 mm.
- Rázvor kolies: 3850 mm.
Hmotnosť :
- Celková prípustná hmotnosť: 14 000 kg.
- Povolené zaťaženie prednej nápravy: 6 200 kg.
- Povolené zaťaženie zadnej nápravy: 8 500 kg.
Maximálna rýchlosť :
- 85 km/h.
Motor:
- Výkon: 160 kW (215k) pri 2 200 ot/min.
- Maximálny krútiaci moment 810 Nm.
- Objem motora: 4801 ccm.
Prevodovka :
- Plne synchronizovaná, 8 stupňová, rozšírená o redukciu terénnych rýchlostných stupňov.
- Komfortné, elektropneumatické radenie rýchlostí pomocou joystiku.
- Vedľajší náhon pre pohon čerpadla nadstavby.
- Palubný elektronický systém CAN-BUS na rýchlu diagnostiku závad a získanie informácií o činnosti hlavných agregátov bez mechanického zásahu, možnosť nastavenia parametrov činnosti motora.
Brzdy :
- dvojokruhová, vysokotlaková, brzdová sústava s hydropneumatickým posilňovačom
- kanálový ABS systém, vypínateľný
- kotúčové brzdy na všetkých kolesách
- dvojstupňová motorová brzda
- parkovacia brzda pružinová s účinnosťou na zadnú nápravu
Kabína :
- Celokovová, sklápateľná, samostatná štvordverová, trojbodovo uložená na tlmičoch.
- Počet miest na sedenie 6, pričom zadný rád sedadiel je lavica pre 4 osoby.
- Odpružené, nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi.
- Výfukové potrubie je vyvedené a umiestnené tak, aby plyny neohrozovali obsluhu okolo vozidla, vyvedené nad strechu vozidla
Lanový navijak :
- Elektrický lanový navijak WARN CE-M 12000 24V
- Ťažná sila v priamom ťahu 54 kN
- Lano dĺžky 38m
- Kábel diaľkového ovládania 3,7 m
Nadstavba :
- Samostatná skriňová nadstavba je vyrobená z materiálov s vysokou životnosťou.
- Rám nadstavby je z oceľových profilov.
- Úložné priestory sú uzatvárateľné roletami na každej bočnej strane a zaistené uzamykateľným zámkom.
- Priestor ovládania čerpadla sa zatvára výklopnými dverami (smerom nahor).
- Úložné priestory sú vybavené osvetlením.
- Strecha nadstavby je nosná, umožňuje bezpečné upevnenie vecných prostriedkov.
- Po bočných stranách nadstavby sú umiestnené pracovné osvetľovacie telesá, ktoré umožňujú prácu aj pri zhoršenej viditeľnosti o okolí vozidla.
Čerpadlo Rosenbauer NH25 :
- Kombinované odstredivé radiálne čerpadlo s pohonom od motora automobilu.
- Jednostupňové pre nízky tlak a štvorstupňové pre vysoký tlak, umiestnené za sebou na spoločnom hriadeli.
- Menovitý výkon: 2 400 l/min pri 1 MPa, 400 l/min pri 4 MPa
Vysokotlakový prietokový navijak :
- Navíjanie: elektrické, núdzové navíjanie ručnou kľukou, 60 m vysokotlaková hadica DN25.
- Prúdnica Rosenbauer NePiRo s možnosťou plynulej regulácie prietoku a tvaru vystrekovaného kužeľa.
- Výkon do 200 l/min, odnímateľný penotvorný nástavec umožňuje výrobu ťažkej peny.
Nádrž na vodu a penidlo :
- Nádrž na vodu a penidlo a tiež čerpadlo sú cez armatúry prevedené tak, že nedôjde k zamrznutiu hasiacej látky pri teplotách pod bodom mrazu.
- Objem nádrže na vodu: 3 000 l.
- Objem nádrže na penidlo: 200 l.
Osvetľovací stožiar :
- Pneumatický, teleskopický, otočný o 360 ° osvetľovací stožiar Fireco so svietidlami 2×1000 W.
- Výška osvetľovacích telies je 5,1 m nad rovinou vozovky.
- Funkčnosť vysunutia stožiaru len pri zatiahnutej ručnej brzde.
- Stožiar sa automaticky zasunie pri uvoľnení alebo poruche ručnej brzdy.
- Diaľkové elektrické ovládanie stožiara.
Elektrocentrála Rosenbauer RS14 :
- Elektrocentrála je poháňaná dvojvalcovým, 4-taktným, zážihovým spaľovacím motorom.
- Štartovanie je elektrické, núdzovo ručné. Výkon 13,6 kVA s napätím 400 V a 230 V, frekvencia 50 Hz. Napájanie elektrických zariadení cez zásuvky: 400 V – 2 ks, 230 V – 3 ks.
Výbava vozidla :
- Lezecká výbava, zdravotnícka výbava, motorová píla, hasiace prístroje, hadice (B, C), rozdeľovače, predlžovacie káble, ženijné náradie, prenosný 3 dielny rebrík (8m), kanister na phm, prúdnice, prechody (A/B, B/C), ručné akumulátorové LED svietidlá.
CAS 25 Škoda 706 RTHP
CAS 25 Škoda 706 RTHP je hasičský automobil určený k zásahu v miestach s nedostatkom hasiacej látky - vody. Je určený k haseniu vodou alebo penou v ťažko dostupných terénoch, najčastejšie pri lesných požiaroch. Začiatok výroby sa datuje okolo roku 1967. Pohonná jednotka umožňuje stály pohon prednej aj zadnej nápravy 4X4 a vysoká priechodnosť v teréne umožňuje zásah v horskom, alebo v ťažko priechodnom teréne. V minulosti bola Škoda 706 jedno z najrozšírenejších vozidiel v službách hasičov. Aj v dnešnej dobe stále plní svoju úlohu u DHZ (OHZ). Vozidlo sa vyznačuje jednoduchou údržbou a dlhou životnosťou. Na podvozku je uchytená trambusová kabína pre 8 člennú posádku, priestory na uskladnenie, nádrž na vodu a penidlo, lafetová prúdnica a čerpacie zariadenie.
HP - RP - Typ podvozku.
H - Hasičský špeciál.
P - Možnosť pripojenia predného náhonu.
Technické údaje :
Výrobca :
- Podvozok - LIAZ Jablonec nad Nisou.
- Nadstavba - KAROSA Vysoké Mýto n.p.
Hmotnosť :
- Pohotovostná - 9200 kg.
- Užitočná - 4370 kg.
- Celková - 13570 kg.
Rozmery :
- Dĺžka - 7550 mm.
- Šírka - 2435 mm.
- Výška - 2870 mm.
Motor :
- Typové označenie - Škoda 706 RT.
- Druh motoru - Vznetový, radový, štvordobý, OHV, kvapalinou chladený 6 valec.
- Vŕtanie - 125 mm.
- Zdvih - 160 mm.
- Celkový objem valcov - 11781 cm3.
- Stupeň kompresie - 16,5.
- Výkon motora pri 1900 ot/min - 118 kW.
Spojka :
- Suchá kotúčová, prevodovka 5 stupňov dopredu, jeden vzad, pomocný pohon pre požiarne čerpadlo.
- Náplň oleja 12 l.
Pohon :
- Náhon s pripojiteľným pohonom prednej nápravy.
- Predná náprava hnacia, tuhá s vypínateľným pohonom a uzávierkou diferenciálu.
- Zadná náprava, hnacia, tuhá s uzávierkou diferenciálu.
Požiarne čerpadlo :
- Typ – 3408.
- Odstredivé, jednostupňové, hriadeľ čerpadla je tesnený upchávkou, menovité otáčky 2920 ot/min.
- Počet sacích hrdiel 150 - 2 ks.
- Počet výtlačných hrdiel 75 - 4 ks.
- Menovitý prietok vody pri geodetickej sacej výške do 1,5 m a tlaku 800 kPA - 2500 l/min.
- Max. geodetická sacia výška - 7,5 m.
Výveva :
- Plynová na spálené plyny, umiestnená vo výfukovom potrubí.
Nádrže :
- Na vodu - 3500 l.
- Na penidlo - 200 l.
Prevodovka :
- 5 stupňov vpred, jeden vzad.
Brzdový systém :
- 3 na sebe nezávislé systémy.
Elektrické zariadenie :
- 24V.
Objem palivovej nádrže :
- 175 l.
Rozmery :
- Svetlosť - 280 mm.
- Rázvor - 4000 mm.
- Rozchod kolies - predných : 1880 mm.
- zadných : 1755 mm .
Max. rýchlosť :
- 85 km/h.
Spotreba :
- Priemerná spotreba na 100 km - 27-30 l nafty.
- Spotreba oleja na 100 km - 0,3 l.
Tatra T805
V roku 1953 zahájila TATRA výrobu nákladného automobilu T 805 s pohonom všetkých náprav. Vyrábal sa vo viacerých prevedeniach, najmä pre potreby Československej armády, ako skriňová nadstavba, sanitárne vozy, ďalej pre potreby požiarnych zborov. Celkovo bolo vyrobených približne 7214 kusov.Tatra T 805, ľudovo nazývaná "Kačena" bola výhodná na rýchlu prepravu hasičov k zásahu. "Kačena" odviezla 8 hasičov s najrôznejším vybavením potrebným pre zásah. Jazdila vo viacerých verziách, prestavená z vojenskej sanitky, v špeciálnej hasičskej nadstavbe, alebo ako valník. Na streche boli uložené nastavovacie rebríky, trhací hák, nosidlá a savice. V priestoroch na bokoch vozidla boli hadice spolu s ostatným vybavením. Vzadu bol priestor pre savice a pre prenosnú striekačku. Valníky často vyrážali spolu s prívesnou striekačkou, alebo iným druhom požiarneho prívesu.
Technické údaje :
Výrobca :
- Tatra n.p. , Kopřivnice, Československo .
Karoséria :
- Podvozková s centrálnou nosnou konštrukciou.
- Vpredu pripevnené prevodovky s prednou rozvodovkou, vzadu zadná rozvodovka.
- Na pomocnom ráme namontovaná kabína vodiča, za ňou valník. V prípade skriňového typu bol rám znížený.
Motor :
- Štvordobý, zážihový, vidlicový (V90°) osemvalec s rozvodom OHV, so suchou kľukovou skriňou.
- Typ - T 603A.
- Zdvih - 72 mm.
- Objem motora - 2545 cm3.
- Kompresný pomer - 6,5 : 1.
- Max. výkon - 56 kW (75k) pri 4200 ot/min.
- Max. krútiaci moment - 155 N.m.
Chladenie :
- Po oboch stranách motora sú olejové chladiče.
- Vzduchový filter - odstredivý s olejovou náplňou.
Zapaľovanie :
- Dynamoakumulátorové s odstredivou reguláciou.
- Elektrická inštalácia :
- 12V dynamo PAL 130W
Prevodovky :
- Štvorrýchlostná bez synchronizácie, radenie zubovými spojkami.
- Prídavná prevodovka dvojrýchlostná, bez synchronizácie, radenie zubovými spojkami.
Spojka :
- Suchá, jednokotúčová s mechanickým ovládaním.
Predná náprava :
- Výkyvné polonápravy, s redukciou v kolesách.
Zadná náprava :
- Výkyvné polonápravy, s redukciou v kolesách.
Pohon :
- Stály pohon zadnej nápravy, prídavný pohon prednej nápravy, uzávierky oboch diferenciálov ovládané jednou pákou.
Brzdy :
- Bubnové, hydraulické, jednookruhové, parkovacie s mechanickým prevodom na zadné kolesá.
Riadenie :
- Šnekové s dvojitou kladkou.
Pruženie :
- Torznými tyčkami.
Tlmiče :
- Hydraulické, pákové, dvojčinne.
Stúpavosť :
- 65%.
Max. rýchlosť :
- 75 km/h.
Hmotnosť :
- Pohotovostná - 2750 kg.
- Úžitková - 2450 kg , v teréne 1700 kg.
Rozmery :
- Dĺžka - 4720 mm.
- Šírka - 2195 mm.
- Výška - 2600 mm.
- Rázvor náprav - 2700 mm.
- Rozchod kolies vpredu / vzadu - 1600 / 1600 mm.
- Spotreba paliva na 100 km - 25-30 l benzínu.
- Objem palivovej nádrže - 100 l.
PPS 12
Prenosná motorová striekačka PS12 je určená pre zásah na mieste s dostatočným zdrojom vody, alebo na diaľkovú dopravu vody na požiarovisko, prípadne na odčerpávanie vody zo zatopených priestorov pri povodniach. Čerpadlo sa skladá z rámu čerpadla, motoru Škoda, plynovej vývevy a odstredivého čerpadla. Striekačku PS12 môžu prenášať štyri osoby a preto ju možno používať tam, kde prístup k vodnému zdroju je pre ťažkú hasičskú techniku obmedzený.
Technické údaje :
Výrobca :
- Bratislavské automobilové závody n.p.
Rozmery striekačky :
- Dĺžka - 900 mm.
- Šírka - 603 mm.
- Výška - 835 mm.
Hmotnosť :
- 185 kg.
Objem palivovej nádrže :
- 23 l.
Motor :
- Škoda 981 (Octavia super) benzínový, štvordobý, zážihový, s rozvodom OHV, kvapalinou chladený 4 valec.
- Objem valcov - 1221 cm3.
- Vŕtanie - 72 mm.
- Zdvih - 75 mm.
- Zapaľovanie - 4 valcové vertikálnym magnetom s automatickou reguláciou.
- Spotreba paliva na 1 motohodinu - 11,5 l benzínu.
- Mazanie motora - tlakové, obežné, zubovým čerpadlom.
- Chladenie motora - dvojokruhové, 1. okruh výmenou tepla, 2. okruh čerpanou vodou.
- Výkon pri 3500 ot/min - 25kW.
Čerpadlo :
- Typ - odstredivé, jednostupňové.
- Počet sacích hrdiel – 110mm - 1 ks.
- Počet výtlačných hrdiel – 75mm - 2 ks.
- Max. tlak - 1600 kPa.
- Výveva - plynová na spálené plyny.
- Otáčky čerpadla - 3500 ot/min.
- Výkon - 1200 l/min.
- Max. sacia výška - 7,5 m.
DS 16
Prívesná dvojkolesová striekačka DS16 je určená hasičským jednotkám v obciach, kde sú dostatočné vodné zdroje. Striekačku tvorí benzínový motor a čerpadlo umiestnené na dvojkolesovom podvozku. Motor je krytý plechovou karosériou. DS16 možno vzhľadom k jej parametrom používať i tam, kde je prístup k vodnému zdroju nevhodný pre väčšiu hasičskú techniku.
Vysvetlenie označenia :
- DS - Dopravná striekačka.
- 16 - Čerpadlo s výkonom 1600 l/min.
Technické parametre :
Výrobca :
- THZ Slatiňany.
Rok výroby :
- 1950 - 1960 (Naša DS16 bola vyrobená v roku 1959).
Typ :
- Motorová striekačka 1600 cm3.
Motor :
- Benzínový, spaľovací, štvordobý, kvapalinou chladený, 4 valcový SM - 45,
- Max. výkon - 60kW.
- Zapaľovanie – PAL.
Chladenie :
- Vodou od čerpadla priamo s možnosťou regulácie.
Výveva :
- Rotačná lamelová sklápacia.
Čerpalo :
- Odstredivé, jednostupňové.
- 2x sacie hrdlo 110 mm, 2 x výtlačné hrdlo 75 mm
- Výkon čerpadla 1600 l/min pri 0,8 MPa a sacej výške 1,5 m.
Vybavenie :
- 2 ks sacie hadice 110 mm X 2,5 m.
- 1 ks sací kôš 110 mm.
Spustenie motora :
- Kľukou na trhnutie.
Konská ručná striekačka
Prvé hasičské striekačky, neboli motorové, ale ručné, bez sacieho zariadenia. Takže voda sa do striekačky dostala pomocou dvojradovej reťaze hasičov, ktorí si z ruky do ruky podávali plné a prázdne vedrá. Neskôr to boli kvalitné dvojramenné striekačky, kde sa voda do hadíc čerpala ručným stláčaním ramien štyrmi hasičmi, ktorí sa v prípade požiaru striedali.
Technické parametre :
Výrobca :
- STRATÍLEK, Vysoké Mýto.
- Vyrábaná od roku 1899.
Typ :
- Štvorkolesová záprahová striekačka.
- Sanie stredom, dvojprúdová.
Pumpa :
- Dvoj piestová - sanie savicami s košom.