OKRESNÝ ÚRAD ČADCA
ODBOR STAROSTLIVOSTI O ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Palárikova 91, 022 01  Čadca

Číslo spisu
OU-CA-OSZP-2023/005433-025
Čadca
10. 05. 2023
Logo
Rozhodnutie
ZO ZISŤOVACIEHO KONANIA
Výrok
Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie, ako príslušný orgán štátnej správy podľa § 5 zákona NR SR č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 56 písm. b) zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vydáva podľa § 7 ods. 5 zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, na základe oznámenia o strategickom dokumente „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ (PHSR obce Makov 2022+)“, ktoré predložil obstarávateľ Obec Makov, 023 56 Makov 60, IČO: 00314129 po ukončení zisťovacieho konania toto rozhodnutie: Strategický dokument „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ (PHSR obce Makov 2022+)“ s a n e b u d e p o s u d z o v a ť podľa zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Uvedený strategický dokument je možné schváliť podľa osobitných predpisov. Zo stanovísk doručených k oznámeniu vyplynuli nasledujúce pripomienky a požiadavky, na ktoré musí obstarávateľ prihliadať a rešpektovať ich v ďalšom procese schvaľovania strategického dokumentu: 1. Podmienky dopravného úradu Bratislava, list č. 11478/2023/ROP-002-P/17168, zo dňa 13.4. 2023, uvedené v bode č. 3 v odôvodnení tohto rozhodnutia. 2. Podmienky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, odbor štátnej geologickej správy, Bratislava, listom č. 57066/2023, zo dňa 10.10. 2023, uvedené v bode č. 7 v odôvodnení a prílohách tohto rozhodnutia. 3. Podmienky Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, odbor stratégie dopravy, Bratislava, listom č. 15749/2023/SSD/39200, zo dňa 20.4. 2023, uvedené v bode č. 8 v odôvodnení tohto rozhodnutia.
Odôvodnenie
Obstarávateľ, Obec Makov, 023 56 Makov 60, IČO: 00314129 predložil Okresnému úradu Čadca, odboru starostlivosti o životné prostredie (ďalej len OÚ Čadca, OSZP) podľa § 5 zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) dňa 24.3. 2023 oznámenie o strategickom dokumente „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ (PHSR obce Makov 2022+)“. Vzhľadom na skutočnosť, že oznámenie o strategickom dokumente nemalo náležitosti podľa prílohy č. 2 zákona o posudzovaní vplyvov, OÚ Čadca, OSZP listom č. OU-CA-OSZP-2023/005433-002, zo dňa 27. 3. 2023 podľa § 5 ods. 8 zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení neskorších predpisov, vrátil oznámenie o strategickom dokumente a určil rozsah jeho doplnenia. Dňa 6.4. 2023 doručil obstarávateľ na OÚ Čadca, OSZP dopracované oznámenie o strategickom dokumente. Oznámenie o strategickom dokumente „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ (PHSR obce Makov 2022+)“ je vypracované podľa § 5 ods.5 a prílohy č. 2 zákona. Hlavné ciele strategického dokumentu: Dokument stanovuje vízie a strategické ciele, navrhuje konkrétne aktivity pre ich dosiahnutie, uvádza merateľné ukazovatele a určuje opatrenia v oblasti: vzdelávania, kultúry, športu, voľného času a mládeže, sociálnych služieb a zdravotníctva, bývania a služieb občanom, bezpečnosti a poriadku, marketingu, cestovného ruchu a ekonomického rozvoja, dopravy a technickej infraštruktúry, životného prostredia a samosprávy. Na základe vytvoreného dokumentu je možné programovať územný a integrovaný rozvoj trvalo udržateľným spôsobom, pripraviť územie obcí, mesta a budovať jeho kapacity pre absorpciu nových technológií, služieb a rôznych ponúk a príležitostí pre zvýšenie kvality života obyvateľov na území obce Makov. Požiadavky na vstupy: Vstupmi strategického dokumentu sú príslušné právne predpisy v oblasti ochrany prírody a tvorby krajiny, ochrany životného prostredia a ochrany zdravia obyvateľstva a zhodnotenie všetkých dostupných relevantných údajov o danom území a to z materiálov použitých pri vypracovaní strategického dokumentu. Vstupy predstavujú aj finančné prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Na realizáciu programu bude potrené zabezpečiť aj spolufinancovanie z prostriedkov štátneho rozpočtu a rozpočtu samotnej obce. Pri procese spracovania strategického dokumentu boli premietnuté a zohľadnené predstavy, potreby a požiadavky jednotlivých zainteresovaných skupín ako sú obyvatelia, rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené v rámci pôsobnosti obce, mimovládne organizácie, záujmové skupiny obyvateľov, podnikateľské subjekty, obce a jej jednotlivé orgány: poslanci obecných zastupiteľstiev, starostovia, komisie. Údaje o výstupoch: Výstupom implementácie bude súbor aktivít, zameraných na posilnenie a skvalitnenie ekonomických, sociálnych a environmentálnych podmienok obce Makov vyplývajúcich z realizácie jednotlivých opatrení. Tieto aktivity prispejú nielen ku skvalitneniu infraštruktúry, posilneniu ekonomickej bázy, zvýšenia konkurencieschopnosti, ale aj k efektívnemu a racionálnemu využívaniu prírodných zdrojov, k ochrane a tvorbe životného prostredia, a tiež k zmierňovaniu mikroklimatických zmien. Výstupy a výsledky implementácie budú hodnotené v rámci sledovania hodnôt merateľných ukazovateľov. Údaje o priamych a nepriamych vplyvoch na životné prostredie: Indikatívne aktivity zamerané na zlepšenie kvality života v obce Makov s dôrazom na životné prostredie: Špecifický cieľ 2.1 Skvalitniť obehové hospodárstvo v obci Makov 2.1.1 Zvýšiť % podiel vyseparovaných zložiek komunálneho odpadu (Skvalitnenie systému zberu, separácie a zneškodňovania a zhodnocovania odpadu): Spracovanie štúdie o odpadovom hospodárstve obce v súlade s platnou legislatívou Slovenskej republiky a Európskeho spoločenstva. Zvýšenie povedomia obyvateľov v oblasti triedeného zberu a zhodnocovania biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov, finančné a personálne zabezpečenie. Ekonomicky motivovať obyvateľstvo obce a zabezpečiť požadované podmienky pre realizáciu separovaného zberu. Zvýšenie povedomia obyvateľov o eliminácií vytvárania odpadov. Zriadenie kompostoviska, spracovanie projektovej dokumentácie a výber vhodnej lokality na výstavbu kompostoviska. Doplnenie vybavenia dvora separovaného zberu technickým a ostatným zariadením. Zavedenie jednotného environmentálneho monitorovacieho a informačného systému v odpadovom hospodárstve na území obce. Zavedenie systému zberu triedeného odpadu, ktorý by reflektoval na množstvo vytriedeného odpadu v domácnostiach. Zlepšenie triedenie odpadu najmä z rekreačných chát. 2.1.2 Zaviesť opatrenia na opätovné použitie odpadov Podpora komunitných aktivít pre opätovné použitie produktov (výmenné burzy, predaje z dvora) : Opatrenia na opätovné použitie a zhodnocovanie odpadov so zameraním na domáce a komunitné kompostovanie (nákup malých a väčších kompostérov, ...). Výstavba zariadení na opätovné použitie odpadov, vrátane zariadení na recykláciu a opätovné použitie stavebných a iných odpadov. 2.1.3 Vysporiadanie sa s environmentálnymi záťažami: Odhaľovanie, preverovanie a mapovanie environmentálnych záťaží a nelegálnych čiernych skládok v rámci územia. Sanácia environmentálnych záťaží a nelegálnych čiernych skládok v rámci územia. Predchádzanie vzniku čiernych skládok (edukáciou obyvateľov a podnikateľov, častou kontrolou prostredia). Špecifický cieľ 2.2 Podporiť zlepšenie kvality ovzdušia a uplatňovať nízkouhlíkové hospodárstvo 2.2.1 Zintenzívnenie využívania obnoviteľných zdrojov energií v obci: Podpora výstavby malých zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie pri zohľadnení miestnych podmienok v rámci obce. Energeticky efektívne nízkouhlíkové hospodárstvo samosprávy, podnikateľských subjektov a občanov. 2.2.2 Zvyšovanie energetickej efektívnosti verejných budov, bytových domov, školských zariadení: Vypracovanie energetických auditov verejných budov. Príprava návrhov a projektových dokumentácií pre komplexné riešenia energetiky verejných budov. Rekonštrukcia a modernizácia stavebných objektov, energetických zariadení, systémov merania a riadenia, systémov prípravy teplej vody, osvetlenia a pod. vrátane spracovania projektovej dokumentácie a následného monitoringu energetickej efektívnosti. Inštalácia malých zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie - fotovoltické panely (výroba elektriny), veterné turbíny (výroba elektriny), slnečné kolektory (výroba tepla), kotly na biomasu (výroba tepla) a tepelné čerpadlá (výroba tepla). Využívanie alternatívnej a kombinovanej výroby tepla a elektrickej energie. Zvyšovanie využívania energetického poradenstva a iných energetických služieb. 2.2.3 Zavádzanie opatrení na zvyšovanie kvality ovzdušia s osobitným dôrazom na tuhé emisie Zvyšovanie využívania energetického poradenstva a iných energetických služieb: Zavádzanie systémov energetického a environmentálneho manažérstva, edukačné aktivity na podporu znižovania spotreby energie. Modernizácia technologických postupov a technológií na stacionárnych zdrojoch znečistenia ovzdušia vrátane náhrady zastaraných spaľovacích zariadení nízkoemisnými a energeticky účinnejšími zariadeniami. Budovanie prvkov zelenej infraštruktúry v obci a adaptácia urbanizovaného prostredia na zmenu klímy. Špecifický cieľ 2.3 Zlepšiť kvalitu životného prostredia a podporovať prispôsobovanie sa zmenám klímy 2.3.1 Realizácia opatrení na zvyšovanie ochrany prírody s dôrazom na územia NATURA 2000 a ostatné chránené územia: Dobudovanie sústavy NATURA 2000 a zabezpečenie dostatočnej starostlivosti o chránené územia v rámci obce, ako aj ochrana a starostlivosť chránených druhov rastlín a živočíchov na danom území. Spracovanie koncepčného materiálu obsahujúceho súhrn a postup činností a aktivít, ktorých realizácia zabezpečí komplexnú ochranu prírodného a životného prostredia. Budovanie, revitalizácia a obnova zelenej infraštruktúry obce za účelom zachovania a obnovy biodiverzity a ekosystémov, ako aj eliminácia, prípadne likvidácia inváznych rastlín a živočíšnych druhov na danom území. Zabezpečenia informovanosti, poradenstva a prevencie v oblasti životného prostredia pre občanov, prezentácia a šírenie osvety v oblasti životného prostredia. 2.3.2 Rozšírenie verejnej zelene, kultivácia životného prostredia obývaných častí, revitalizácia centra obce a vybudovanie oddychových zón: Rekonštrukcia a revitalizácia centra a širšieho centra obce. Úprava plôch verejnej zelene na území obce, výsadba okrasných stromov a krovín s doplnením o vodozádržné prvky (vodné záhrady, malé vodné plochy, zelené steny, zelené strechy a pod.) Doplnenie upravených plôch verejnej zelene lavičkami a preliezkami pre deti, osadenie malých zberných nádob na separované komodity. Vybudovanie peších a oddychových zón v intraviláne obce podľa jeho priestorových možností. Vypracovanie projektovej dokumentácie relevantnej pre oblasť revitalizácie centrá obce. Revitalizácia a údržba existujúcich verejných priestranstiev v rámci intravilánu obce (regenerácia priestranstiev, zvýšenie podielu zelene, výsadba alejí, stromoradí, regenerácia a obnova zanedbaných trávnikových a kvetinových plôch, ošetrenie a údržba drevín, krov, ...) Využitie inovatívnych prvkov a materiálov v centre obce – solárne striešky, vodné pumpy, vodozádržné betóny a pod. Tvorba a starostlivosť o nelesnú drevinovú vegetáciu v obci. Nákup materiálu a techniky pre zazeleňovanie a starostlivosť o zeleň. Systémové opatrenia na odstraňovanie zabránenie šíreniu inváznych rastlín. 2.3.3 Revitalizácia potokov a rybníkov, podpora budovania vodozádržných opatrení: Vybudovanie oddychových zón v okolí riek a potokov a ich následná kultivácia. Obnova prirodzených vodozádržných funkcií tokov a inundačných území (obnoviť staré korytá), rekultivácia existujúcich korýt vodných tokov a ich pravidelný monitoring. Vodozádržné opatrenia a prevencia pred povodňami. Drobná infraštruktúra na brehoch riek (zberné koše, stojany na bicykle ...) Doplnenie a udržiavanie brehových porastov vodných tokov 2.3.4 Realizácia preventívnych opatrení na zníženie rizika povodní, požiarov a iných rizík: Zabezpečenie komplexnej ochrany územia pred povodňami. Výstavba a rekonštrukcia vodných stavieb, ako ochranné hrádze, hate a protipovodňové línie, úpravy vodných tokov vrátane manipulačných zariadení, opatrenia spojené so zelenou infraštruktúrou a tiež opatrenia na spomalenie odtoku vody z povodia rieky Kysuce jej prítokov a opatrenia podporujúce akumuláciu vody v lokalitách obce na vhodných tokoch. Aktualizácia máp povodňového ohrozenia a máp povodňového rizika a plánov, podpora prevencie, prieskumu a sanácie havarijných zosuvov súvisiacich so zmenou klímy, ako aj hydrologických prieskumov zameraných na vymedzenie deficitných oblastí a zabezpečenie pitnej vody. Zabezpečenie pripravenosti zložiek krízového riadenia vrátane obecného hasičského zboru na zvládanie mimoriadnych udalostí. Modernizácia technického a vozového parku dobrovoľného hasičského zboru, rekonštrukcia budovy pre hasičský zbor. Výstavba tréningových a závodných plôch pre hasičské zbory. Oznámenie o strategickom dokumente vypracovala Mgr. Marta Sláviková, dňa 4.4. 2023. Strategický dokument svojim predmetom, uvedeným v § 4 ods. 2 písm. b) zákona – strategický dokument, uvedený v odseku 1, ktorý určuje využitie malých území na miestnej úrovni, podlieha zisťovaciemu konaniu, ktoré OÚ Čadca, OSZP vykonal podľa § 7 zákona. V rámci zisťovacieho konania OÚ Čadca, OSZP rozposlal oznámenie o strategickom dokumente listom č. OU-CA-OSZP-2023/005433-005, zo dňa 6.4. 2023 podľa § 6 ods. 2 zákona na zaujatie stanoviska dotknutým orgánom, schvaľujúcemu orgánu a dotknutej obci. Dotknutá obec bola povinná informovať verejnosť spôsobom v mieste obvyklým. (Vyvesené na úradnej tabuli obce Makov dňa 11.4. 2023 do 27.4. 2023, obce Vysoká nad Kysucou dňa 21.4. 2023 do 9.5. 2023, obce Kolárovice dňa 13.4. 2023 do 28.4. 2023, obce Štiavnik dňa 12.4. 2023 do 26.8. 2023, obce Petrovice dňa 17.4. 2023 do 3.5. 2023 a obce Papradno dňa 12.4. 2023 do 28.4.2023) Zároveň OÚ Čadca, OSZP zverejnil oznámenie na webovom sídle ministerstva: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/program-hospodarskeho-socialneho-rozvoja-obce-makov-na-roky-2022-phsr- Príslušný orgán pri zverejnení oznámenia zároveň oznámil miesto a čas konania konzultácií podľa § 63 zákona. Zároveň oznámil podľa § 6 ods. 1 citovaného zákona obstarávateľovi adresu, na ktorú je možno predkladať stanoviská verejnosti a vyzval ho na bezodkladné zverejnenie oznámenia o strategickom dokumente formou informácie o oznámení, povinne na úradnej tabuli, nepovinne miestnou tlačou, miestnym rozhlasom, alebo iným v mieste obvyklým spôsobom, spolu s informáciou, kde do oznámenia o strategickom dokumente možno nahliadnuť, robiť z neho výpisy a odpisy alebo na vlastné náklady zhotovovať kópie. V súlade s § 6 ods. 6 zákona doručili na OÚ Čadca, OSZP svoje písomné stanoviská tieto subjekty (stanoviská sú uvedené v skrátených textoch): 1. Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v Čadci, listom č. ORHZ – CA1 -/2023/000348-002, zo dňa 14.4. 2023 (elektronické podanie): Strategický dokument nerieši požiadavky protipožiarnej bezpečnosti vyplývajúce z platných predpisov na úseku ochrany pred požiarmi (najmä požiadavky vyhlášky ministerstva vnútra SR č. 699/2004 Z.z. o zabezpečení stavieb vodou na hasenie požiarov) Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. 2. Obvodný banský úradu v Prievidzi, listom č. 25-17/2023, zo dňa 19.4.2023 (elektronické podanie): OBÚ v Prievidzi neeviduje v katastrálnom území obce Makov, určené chránené ložiskové územie, dobývací priestor a preto nemá pripomienky. Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. 3. Dopravný úrad Bratislava, listom č. 11478/2023/ROP-002-P/17168, zo dňa 13.4. 2023 (elektronické podanie): Dopravný úrad Vám oznamuje, že časť katastrálneho územia Makov sa nachádza v ochranných pásmach Letiska Žilina, určených rozhodnutím Dopravného úradu č. 2452/2017/ROP-120-OP/9575 zo dňa 29.03.2017, z ktorých vyplýva obmedzenie stanovené kritickým ochranným pásmom proti laserovému žiareniu. V tomto ochrannom pásme sa zakazuje najmä umiestňovať, prevádzkovať a používať laserové zariadenie, ktorého úroveň vyžarovania je vyššia ako 5 μW/cm2, ak by takéto zariadenie mohlo spôsobiť doznievanie zrakového vnemu alebo oslepenie prudkým jasom pilota a mohla byť ohrozená bezpečnosť leteckej prevádzky. Uvedené ochranné pásmo žiadame pri návrhu a realizácii strategických cieľov rešpektovať (skutočnosti o existencii predmetného ochranného pásma nie sú v strategickom dokumente uvedené). Zároveň upozorňujeme, že v prípade návrhu výstavby heliportov (riešené v strategickej časti v tabuľke Špecifický cieľ 3.1 Presadzovať dobudovanie a modernizáciu dopravnej infraštruktúry v obci) je potrebné získať súhlas so zriadením jednotlivých heliportov podľa ustanovenia § 27 ods. 1 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Z pohľadu Dopravného úradu neexistujú žiadne vplyvy, ktoré by mali byť v strategickom dokumente posúdené podrobnejšie, teda také, ktoré by mali byť posudzované podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vyjadrenie: Akceptuje sa. Odôvodnenie: Podmienky boli vyhodnotené ako relevantné, opodstatnené a odôvodnené. Správny orgán uvedené podmienky zohľadnil premietnutím do výrokovej časti tohto rozhodnutia. Dotknutý orgán nepožaduje vo svojom stanovisku ďalšie posudzovanie strategického dokumentu podľa zákona. 4. Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie, úsek štátnej vodnej správy, listom č. OU-CA-OSZP-2023/006141-002, zo dňa 12.4. 2023, (elektronické podanie): Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie, orgán štátnej vodnej správy, ako dotknutý orgán z hľadiska ochrany vôd a vodných pomerov nemá k preloženému oznámeniu o strategickom dokumente zásadné pripomienky a nepožaduje ho posudzovať podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Konkrétne zámery, projekty a činnosti vyplývajúce zo strategického dokumentu je potrebné predložiť pred ich realizáciou na vyjadrenie orgánu štátnej vodnej správy. Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. Dotknutý orgán nepožaduje vo svojom stanovisku ďalšie posudzovanie strategického dokumentu podľa zákona. 5. Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci, listom č. RÚVZCA/OHŽPaZ/1034/3725/2023, zo dňa 13.4. 2023, (elektronické podanie): Dňa 11. apríla 2023 bolo na Regionálnom úrade verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci zaprotokolované oznámenie spolu so žiadosťou vo veci vydania stanoviska k vyššie uvedenému strategickému dokumentu, ktorý bol spracovaný Regionálnou rozvojovou agentúrou. Jeho obstarávateľom je Obec Makov 60, 023 56 Makov, IČO: 00314129, v zastúp. Ing. Stanislav Gašparík, starosta obce Makov a konzultant za obec: Ing. Marián Masnica. K navrhovanému obsahu, členeniu kapitol strategického dokumentu „Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ vydáva Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Čadci súhlasné stanovisko. Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. 6. Okresný úrad Žilina, pozemkový referát, listom č. OU-ZA-OOP6-2023/028122-2/KOZ, zo dňa 24.4. 2023, (elektronické podanie): Pri návrhu budúcich investičných zámerov, situovaných na poľnohospodárskej pôde, je potrebné riadiť sa zásadami ochrany poľnohospodárskej pôdy ustanovenými v § 12 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Z hľadiska záujmov chránených predpismi o lesoch a lesnom hospodárstve je dotknutým orgánom podľa § 3 písm. p) zákona o posudzovaní vplyvov Okresný úrad Čadca, pozemkový a lesný odbor. Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. 7. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, odbor štátnej geologickej správy, Bratislava, listom č. 57066/2023, zo dňa 10.10. 2023, (elektronické podanie): 1. V katastrálnom území obce Makov (ďalej len „predmetné územie“) sú evidované skládky odpadov tak, ako sú zobrazené na priloženej mape. Ministerstvo odporúča uvedené skládky odpadov dostatočne zohľadniť v územnoplánovacej dokumentácii. 2. V predmetnom území sú na základe výpisu z Informačného systému environmentálnych záťaží evidované environmentálne záťaže: Názov EZ: CA (002) / Makov - ČS PHM Makov Názov lokality: ČS PHM Makov Druh činnosti: čerpacia stanica PHM; Registrovaná ako: C Sanovaná/rekultivovaná lokalita 3. V predmetnom území je zaregistrovaný pomerne rozsiahly výskyt svahových deformácií, s rôznym stupňom aktivity. Celkovo je v území zaregistrovaných 44 svahových deformácií prevažne typu zosúvania, Viaceré zosuvy zasahujú do okrajových častí intravilánu obce Makov a v k. ú. Obce ohrozujú viaceré objekty technosféry. Existujúce svahové deformácie sú zaradené do rajónov potenciálne nestabilných území a nestabilných území so stredným až vysokým stupňom náchylnosti územia k aktivizácií, resp. vzniku nových svahových deformácií vplyvom prírodných podmienok. Na súčasný stav existujúcich zosuvov negatívne vplývajú najmä klimatické faktory, bočná a hĺbková erózia, existujúcich vodných tokov v území. Územie je citlivé na negatívne antropogénne zásahy. V území bezprostredného okolia zaregistrovaných svahových deformácií existuje možnosť rozšírenia súčasných zosuvov. Orgány územného plánovania sú podľa § 20 ods. 1 geologického zákona povinné v textovej a grafickej časti územnoplánovacej dokumentácie zohľadniť výsledky geologických prác, v konkrétnom prípade výsledky inžinierskogeologického prieskumu spracované v záverečnej správe: Atlas máp stability svahov SR v M 1 : 50 000 (Šimeková et al., 2006) listy 25-24 Turzovka a 25-42 Bytča, ktorý je prístupný na mapovom serveri Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra Bratislava. Na webových stránkach sú dostupné aj informácie o zmapovaných a zaregistrovaných svahových deformáciách: http://apl.geology.sk/atlassd/ a http://apl.geology.sk/geofond/zosuvy/. Svahové deformácie v predmetnom území negatívne ovplyvňujú možnosti využitia nestabilných území pre stavebné účely. 4. Predmetné územie spadá do nízkeho až stredného radónového rizika, tak ako je to zobrazené na priloženej mape. Stredné radónové riziko môže negatívne ovplyvniť možnosti ďalšieho využitia územia. 5. Informácie o geotermálnej energii v predmetnom území sú k dispozícii na webovej stránke Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra – aplikácia Atlas geotermálnej energie http://apl.geology.sk/ mapportal/#/aplikacia/14. Podľa § 20 ods. 3 geologického zákona ministerstvo vymedzuje ako riziká stavebného využitia územia: a) výskyt potenciálnych, stabilizovaných a aktívnych zosuvov. Vhodnosť a podmienky stavebného využitia územia s výskytom potenciálnych a stabilizovaných zosuvov je potrebné posúdiť a overiť inžinierskogeologickým prieskumom. Územia s výskytom aktívnych svahových deformácií nie sú vhodné pre stavebné účely. b) výskyt stredného radónového rizika. Vhodnosť a podmienky stavebného využitia územia s výskytom stredného radónového rizika je potrebné posúdiť podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášky č. 98/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obmedzovaní ožiarenia pracovníkov a obyvateľov z prírodných zdrojov ionizujúceho žiarenia. Vyjadrenie: Akceptuje sa. Odôvodnenie: Podmienky boli vyhodnotené ako relevantné, opodstatnené a odôvodnené. Správny orgán uvedené podmienky zohľadnil premietnutím do výrokovej časti tohto rozhodnutia. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa dotknutý orgán nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. 8. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, odbor stratégie dopravy, Bratislava, listom č. 15749/2023/SSD/39200, zo dňa 20.4. 2023, (elektronické podanie): Oznámenie o strategickom dokumente PHSR obce Makov 2022+ berie MD SR na vedomie. Zároveň žiadame rešpektovať nasledovné pripomienky. - Str. 42 – upozorňujeme, že okresom Žilina prechádzajú dva dopravné koridory základnej siete TEN – T a to Baltsko-jadranský koridor a Koridor Rýn-Dunaj - v texte je uvádzaný názov Balticko-jadranský Koridor, ktorý nie je uvedený správne; - Str. 42 – upozorňujeme na neaktuálne údaje v tabuľke č.13: Cestná infraštruktúra v okrese Čadca v rokoch 2013 a 2021 (v km). Predmetné údaje žiadame aktualizovať podľa štatistických prehľadov zverejnených na stránke Slovenskej správy ciest https://www.cdb.sk; - Str. 42, 43 – aktualizovať údaje evidovaných áut v okrese a kraji, podľa minv.sk/ Štatistiky / Evidencia vozidiel/ Celkový počet vozidiel evidovaných v SR.; Vyjadrenie: Akceptuje sa. Odôvodnenie: Podmienky boli vyhodnotené ako relevantné, opodstatnené a odôvodnené. Správny orgán uvedené podmienky zohľadnil premietnutím do výrokovej časti tohto rozhodnutia. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa dotknutý orgán nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. 9. Krajský pamiatkový úrad Žilina, listom č. KPUZA-2023/8190-2/30832/LEH, zo dňa 17.4. 2023, (elektronické podanie): Krajský pamiatkový úrad Žilina predložené Oznámenie o predložení strategického dokumentu „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ (PHSR obce Makov 2022+)“ posúdil a uvádza, že v oblasti záujmov chránených pamiatkovým zákonom je z hľadiska priamych a nepriamych vplyvov na životné prostredie dotknutá oblasť ochrany pamiatkového fondu a kultúrneho dedičstva. K predloženému Oznámeniu Krajský pamiatkový úrad Žilina nemá požiadavky. Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. V procese zisťovacieho konania doručil po zákonom stanovej lehote písomné stanovisko tento subjekt: 10. Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, sekcia majetku a infraštruktúry, Bratislava, listom č. SEMal-EL13/2-7-1385/2023, zo dňa 28.4. 2023, (písomné podanie): K predloženému strategickému dokumentu nemá Ministerstvo obrany Slovenskej republiky z hľadiska vplyvov na životné prostredie žiadne pripomienky. Vyjadrenie: OÚ Čadca, OSZP berie stanovisko na vedomie. Odôvodnenie: Správny orgán vyhodnotil stanovisko dotknutého orgánu ako stanovisko bez pripomienok. K potrebe posudzovania strategického dokumentu podľa zákona o posudzovaní vplyvov sa nevyjadril, príslušný orgán má tak za to, že nepožaduje ďalšie posudzovanie dokumentu podľa tohto zákona o posudzovaní vplyvov. Svoje pripomienky neuplatnili v zákonom stanovenej lehote ani do dňa vydania rozhodnutia subjekty: Obec Makov, Obec Vysoká nad Kysucou, Obec Kolárovice, Obec Petrovice, Obec Štiavnik, Obec Papradno, Žilinský samosprávny kraj, Okresný úrad Čadca, odbor civilnej ochrany a krízového riadenia a Okresný úrad Čadca, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, Okresný úrad Čadca, pozemkový a lesný odbor, Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie (úsek ochrany ovzdušia, úsek ochrany prírody a krajiny, úsek odpadového hospodárstva), Okresný úrad Žilina, odbor výstavby a bytovej politiky, Okresný úrad Žilina, oddelenie štátnej správy vôd a vybraných zložiek životného prostredia kraja, Okresný úrad Žilina, odbor dopravy a pozemných komunikácií, Okresný úrad Žilina, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia kraja. Tieto sa podľa § 23 ods. 4 zákona o posudzovaní vplyvov považujú za súhlasné stanoviská. Podľa § 6a ods. 5 zákona dotknutá verejnosť pri posudzovaní vplyvov strategických dokumentov má právo zúčastniť sa prípravy a posudzovania vplyvov strategického dokumentu, a to až do schválenia strategického dokumentu, vrátane práva podať písomné stanovisko podľa § 6 ods. 6, § 8 ods. 8, § 12 ods. 2 zákona, účasti na konzultáciách a verejnom prerokovaní strategického dokumentu. Verejnosť sa k navrhovanému strategickému dokumentu v priebehu zisťovacieho konania osobitne nevyjadrila a ani nedoručila žiadne stanovisko v zákonnej lehote, ani do vydania tohto rozhodnutia. Záver Na posudzovanie vplyvov strategického dokumentu, ktorým je strategický dokument pripravovaný pre oblasť energetiky, sa vzťahuje postup podľa zákona NR SR č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie postupoval pri rozhodovaní o posudzovaní dokumentu „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov na roky 2022+ (PHSR obce Makov 2022+)“ podľa ustanovenia § 7 ods. 4 tohto zákona, prihliadal pritom na kritériá pre zisťovacie konanie uvedené v prílohe č. 3 zákona a teda zároveň na kritériá pre zisťovacie konanie podľa prílohy II Smernice 2001/42/ES, na význam očakávaných vplyvov na životné prostredie a na stanoviská doručené od dotknutých orgánov. Pri rozhodovaní, či sa strategický dokument bude alebo nebude posudzovať prihliadal príslušný orgán na stanoviská doručené od dotknutých orgánov. Dotknuté orgány štátnej správy, ktoré sa vyjadrili v priebehu zisťovacieho konania, nepožadovali ďalšie posudzovanie a vyslovili názor ukončiť posudzovanie strategického dokumentu na úrovni zisťovacieho konania. Vyhodnotenie kritérií pre zisťovacie konanie podľa prílohy č. 3 zákona (s využitím jednotlivých kritérií definovaných podľa prílohy II SEA smernice): 1.Relevantnosť strategického dokumentu pre integráciu environmentálnych vrátane zdravotných otázok, predovšetkým z hľadiska podpory udržateľného rozvoja. Hlavnými úlohami obce Makov v rámci inštitucionálneho a organizačného zabezpečenia realizácie tohto strategického dokumentu budú najmä: 1. riadiť implementáciu akčného plánu, 2. realizovať projekty a iné aktivity napĺňajúce strategické a špecifické ciele, vychádzajúc prioritne z platného akčného plánu, 3. vyčleňovať z rozpočtov členov finančné prostriedky potrebné na realizáciu aktuálnych projektov a iných aktivít, 4. podporovať spoluprácu medzi hlavnými aktérmi rozvoja na území obce a koordinovať ich aktivity, 5. pravidelne monitorovať a vyhodnocovať plnenie akčného plánu na základe stanovených merateľných ukazovateľov, 6. aktualizovať dokument podľa vzniknutej spoločenskej potreby, 7. komunikovať poslanie a stratégiu, postup napĺňania cieľov formou jednotlivých projektov a iných aktivít smerom k obyvateľom, odbornej verejnosti a inštitúciám a médiám. 2. Rozsah, v ktorom strategický materiál vytvára rámec pre navrhované projekty a iné aktivity, či už z hľadiska jeho lokalizácie, povahy, veľkosti a prevádzkových podmienok, alebo z hľadiska alokácie zdrojov. Kľúčové problémy, na ktoré sa Program zameria, sú: Životné prostredie: - manažment katastrof - prispôsobenie ekosystémov na klimatické zmeny - zachovanie a obnova biodiverzity - znižovanie znečistenia Vzdelávanie - výmena vedomostí, skúseností, odborných poznatkov a dobrej praxe medzi vzdelávacími inštitúciami na - všetkých stupňoch vzdelávania od predprimárneho až po vysoké školstvo Kultúra a cestovný ruch - zachovanie a obnova kultúrneho a prírodného dedičstva - produkty cestovného ruchu a ich propagácia Inštitucionálna spolupráca - spolupráca verejnej správy a spolupracujúcich subjektov na oboch stranách prihraničného územia Miestne iniciatívy – Fond malých projektov - vytváranie nových a upevňovanie existujúcich partnerstiev, sietí a cezhraničných štruktúr vrátane - činnosti zamerané na voľnočasové a záujmové aktivity 3. Rozsah, v rámci ktorého strategický dokument ovplyvňuje iné strategické materiály, vrátane hierarchicky zostavených strategických materiálov. Program hospodárskeho rozvoja a rozvoja obce Makov je súčasťou stavy základných dokumentov podpory regionálneho rozvoja v Slovenskej republike. Lokálna úroveň: Program odpadového hospodárstva obcí MBD Viacročný rozpočet obcí MBD Regionálna úroveň PHSR Žilinského samosprávneho kraja 2021+ Návrh Vstupnej správy pre spracovanie PHRSR/IUS Žilinského kraja Územný plán veľkého územného celku Žilinského kraja – záväzná časť Celoštátna úroveň Vízia a stratégia rozvoja Slovenska do roku 2030, Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj 2030 Koncepcia územného rozvoja Slovenska 2001 Národná stratégia trvalo udržateľného rozvoja SR, 2001 Plán obnovy SR Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030 Strategický plán digitálnej transformácie Slovenska 2030 Udržateľná regionálna inovačná politika samosprávnych krajov (OP EVS) Stratégia výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu SR Stratégia hospodárskej politiky pre Slovenskú republiku do roku 2030 Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania Stratégia adaptácie SR na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy Zelenšie Slovensko Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 Stratégia rozvoja kultúry Slovenskej republiky na roky 2014 –2020 4. Environmentálne problémy vrátane zdravotných problémov, ktoré sú relevantné z hľadiska strategického materiálu. Skvalitniť obehové hospodárstvo v obci: Zvýšiť % podiel vyseparovaných zložiek komunálneho odpadu (Skvalitnenie systému zberu, separácie a zneškodňovania / zhodnocovania odpadu). Zaviesť opatrenia na opätovné použitie odpadov. Vysporiadanie sa s environmentálnymi záťažami. Podporiť zlepšenie kvality ovzdušia a uplatňovať nízkouhlíkové hospodárstvo: Zintenzívnenie využívania obnoviteľných zdrojov energií v obci. Zvyšovanie energetickej efektívnosti verejných budov, bytových domov, školských zariadení. Zavádzanie opatrení na zvyšovanie kvality ovzdušia s osobitným dôrazom na tuhé emisie. Zlepšiť kvalitu životného prostredia a podporovať prispôsobovanie sa zmenám klímy: Realizácia opatrení na zvyšovanie ochrany prírody s dôrazom na územia NATURA 2000 a ostatné chránené územia. Rozšírenie verejnej zelene, kultivácia životného prostredia obývaných častí obce, revitalizácia centier obce a vybudovanie oddychových zón. Revitalizácia potokov a podpora budovania vodných plôch, vodozádržných opatrení a rozvodov úžitkovej vody. Realizácia preventívnych opatrení na zníženie rizika povodní, požiarov a iných rizík. 5. Povaha environmentálnych vplyvov vrátane vplyvov na zdravie, ako sú pravdepodobnosť, trvanie, frekvencia, kumulatívny charakter vplyvov, možnosť vrátenia do pôvodného stavu, veľkosť a rozsah (napr. geografická oblasť alebo počet obyvateľov, ktoré budú pravdepodobne ovplyvnené), hodnota a zraniteľnosť pravdepodobne dotknutého územia z hľadiska zvláštnych prírodných charakteristík alebo kultúrneho dedičstva, prekročených noriem kvality životného prostredia alebo hraničných hodnôt, alebo intenzívneho využívania územia. V zásade možno konštatovať, že tento strategický dokument sa dotkne všetkých obyvateľov a návštevníkov obcí mikroregiónu. Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov 2022+ je plánovací dokument, ktorý nemá priamy vplyv na zdravie obyvateľov obce. Vytvára predpoklady pre rozvoj územia, cieľom je získať optimálne urbanistické riešenie územia s doriešením existujúcich územno-technických podmienok a väzieb pre nové plánované využitie. Účelom je teda navrhnúť plnohodnotnú časť obce s vytvorením plôch pre rozvoj bývania a rekreácie. Rieši problémy v oblasti rozšírenia dopravy a technickej infraštruktúry na základe požiadaviek na novú výstavbu. Regionálne územné vzťahy v regióne vytvárajú tlak aj na zvýšenie kvality prepojení susediacich obcí. Tento zámer pozitívne zmení kvalitu prepravných vzťahov, čo bude mať pozitívny, odľahčujúci efekt na jestvujúcej komunikačnej sieti a podporí tak udržateľnosť rozvoja v subtílnych priestorových podmienkach sídla. Počíta sa s dočasným nárastom individuálnej dopravy a dopytu po nových bytov, čo bude popri intenzifikácii znamenať aj zväčšenie súčasnej zastavanej plochy obce s komunikáciami a parkoviskami tak, aby ich riešenie prispelo k zvýšeniu kvality bývania: odstupy novej zástavby bývania, situovanie nových funkcií vybavenosti a výroby pozdĺž dopravnej kostry. Návrh je zameraný na zlepšene sociálnej a zdravotnej situácie obyvateľov a návštevníkov mikroregiónu. 6. Environmentálne riziká vrátane zdravotných rizík. V súvislosti s navrhovaným strategickým dokumentom sa nepredpokladá, že dôjde k negatívnemu vplyvu na zdravotný stav obyvateľstva a životné prostredie. 7. Cezhraničný charakter vplyvov. V rámci vypracovania oznámenia a identifikácie predpokladaných vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie vrátane zdravia, neboli identifikované významné negatívne vplyvy, ktoré by presahovali štátne hranice. Zo zamerania a cieľov koncepcie sa predpokladajú skôr pozitívne vplyvy (nižšie imisie znečisťujúcich látok) presahujúce štátne hranice. 8. Rozsah, v rámci ktorého strategický dokument ovplyvní hodnotné alebo citlivé oblasti, ako je krajina s uznaným národným alebo medzinárodným štatútom ochrany [napr. chránené územia a ich ochranné pásma, navrhované chránené vtáčie územia, územia európskeho významu, európska sústava chránených území (Natura 2000), chránené vodohospodárske oblasti]. Implementáciou strategického dokumentu nedôjde k negatívnym vplyvom na ochranu prírody a krajiny naopak zakladá rámec pre realizáciu opatrení na zvyšovanie ochrany prírody s dôrazom na územia NATURA 2000 a ostatné chránené územia, ako: Dobudovanie sústavy NATURA 2000 a zabezpečenie dostatočnej starostlivosti o chránené územia v rámci obce, ako aj ochrana a starostlivosť chránených druhov rastlín a živočíchov na danom území obce. Spracovanie koncepčného materiálu obsahujúceho súhrn a postup činností a aktivít, ktorých realizácia zabezpečí komplexnú ochranu prírodného a životného prostredia. Budovanie, revitalizácia a obnova zelenej infraštruktúry obce za účelom zachovania a obnovy biodiverzity a ekosystémov, ako aj eliminácia, prípadne likvidácia inváznych rastlín a živočíšnych druhov na danom území. Zabezpečenia informovanosti, poradenstva a prevencie v oblasti životného prostredia pre občanov, prezentácia a šírenie osvety v oblasti životného prostredia. 9. Význam strategického dokumentu pre uplatňovanie osobitných predpisov v oblasti životného prostredia. Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja je strednodobý rozvojový dokument, ktorý je vypracovaný v súlade s cieľmi a prioritami ustanovenými v národnej stratégii a zohľadňuje ciele a priority ustanovené v programe hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja vyššieho územného celku, na území ktorého sa obec, mesto nachádza a je vypracovaný podľa záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie. Je to programový dokument, spracovaný na základe zákona č. 539/ 2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja. Program je komplexným dokumentom, integrujúcim otázky rozvoja fyzických štruktúr so sociálnymi, ekonomickými a ďalšími aspektmi. Preto bude mať voči ostatným plánovacím dokumentom spracovaným na miestnej úrovni zastrešujúcu funkciu. Na rozdiel od územného plánu, ktorý rieši otázky fyzického rozvoja územia (lokalizáciu zástavby a priestorové regulatívy pre stavebný rozvoj, funkčné využitie rozvojových plôch), program rozvoja sa podrobnejšie zaoberá otázkami sociálneho a ekonomického rozvoja, čím vo vzťahu k územnému plánu plní komplementárnu funkciu. Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Makov je v súlade s cieľmi a prioritami ustanovenými v Národnom rozvojom pláne, v súlade s Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja Žilinského samosprávneho kraja 2022+ a v súlade s metodikou na vypracovanie príslušného programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja pre obce a mestá na roky 2014 – 2022. Ak sa zistí, že skutočné vplyvy strategického dokumentu budú väčšie, ako sa uvádza v strategickom dokumente, je ten, kto činnosť vykonáva povinný zabezpečiť opatrenia na zosúladenie skutočného vplyvu s vplyvom uvedeným v strategickom dokumente a v súlade s podmienkami určenými v rozhodnutí o povolení činnosti podľa osobitných predpisov. Na základe uvedených skutočností Okresný úrad Čadca, odbor starostlivosti o životné prostredie rozhodol tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto rozhodnutia. Upozornenie: Týmto záverom zisťovacieho konania nie je dotknutá povinnosť posudzovania konkrétnych činností podliehajúcich posudzovania podľa uvedeného zákona. Podľa § 7 ods. 7 zákona dotknutá obec bezodkladne informuje o tomto rozhodnutí verejnosť spôsobom v mieste obvyklým.
Poučenie
Posudzovanie vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie podľa zákona sa nevykonáva podľa zákona NR SR č. 71/1967 Z. z. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, a preto sa voči nemu nemožno odvolať. Toto stanovisko možno preskúmať súdom podľa zákona NR SR č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov. Doručuje sa (elektronicky): Dotknuté obce: 1. Obec Vysoká nad Kysucou 2. Obec Kolárovice 3. Obec Petrovice 4. Obec Štiavnik 5. Obec Papradno 6. Obec Makov Doručuje sa (elektronicky): Obstarávateľ: 7. Obec Makov Schvaľujúci orgán: 8. Obec Makov Dotknutý orgán: 9. Ministerstvo obrany SR, Bratislava, sekcia majetku a infraštruktúry 10. Ministerstvo životného prostredia, sekcia geológie a prírodných zdrojov, Bratislava 11. Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Bratislava 12. Okresný úrad Žilina - odbor výstavby a bytovej politiky, - odbor opravných prostriedkov, pozemkový referát, - oddelenie štátnej správy vôd a vybraných zložiek životného prostredia kraja, - oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia kraja, - odbor dopravy a pozemných komunikácií 13. Žilinský samosprávny kraj 14. Okresný úrad Čadca - odbor starostlivosti o životné prostredie, - odbor krízového riadenia, - odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácii, - pozemkový a lesný odbor. 15. Regionálny úrad verejného zdravotníctva Čadca 16. Okresné riaditeľstvo hasičského a záchranného zboru v Čadci 17. Krajský pamiatkový úrad Žilina 18. Dopravný úrad, Bratislava 19. Obvodný banský úrad v Prievidzi
3 prílohy
Ing. Viera Jurošková
vedúci odboru
Informatívna poznámka - tento dokument bol vytvorený elektronicky orgánom verejnej moci
IČO: 00151866 Sufix: 10156
Doručuje sa
Obec Makov, (ako obstarávateľ, dotknutá obec a schvaľujúci orgán), Makov 60, 023 56 Makov, Slovenská republika
Obec Vysoká nad Kysucou, Ústredie 215, 023 55 Vysoká nad Kysucou, Slovenská republika
Obec Kolárovice, Kolárovice 389, 013 54 Kolárovice, Slovenská republika
Obec Petrovice, Petrovice 80, 013 53 Petrovice, Slovenská republika
Obec Štiavnik, Štiavnik 1350, 013 55 Štiavnik, Slovenská republika
Obec Papradno (OVM), Papradno 315, 018 13 Papradno, Slovenská republika
Ministerstvo obrany SR, Sekcia majetku a infraštruktúry, Kutuzovova 8, 832 47 Bratislava, Slovenská republika
Ministerstvo životného prostredia, odbor štátnej geologickej správy, Námestie Ľ. Štúra 1, 812 35 Bratislava, Slovenská republika
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Námestie slobody 6, 811 06 Bratislava, Slovenská republika
Žilinský samosprávny kraj, Komenského 48, 011 09 Žilina, Slovenská republika
Regionálny úrad verejného zdravotníctva Čadca, Palárikova 1156, 022 01 Čadca, Slovenská republika
Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v Čadci, A. Hlinku 4, 022 01 Čadca, Slovenská republika
Krajský pamiatkový úrad Žilina, Mariánske námestie , 010 01 Žilina, Slovenská republika
Dopravný úrad, Letisko M. R. Štefánika , 823 05 Bratislava, Slovenská republika
Obvodný banský úrad Prievidza, Matice slovenskej 10, 971 01 Prievidza, Slovenská republika