Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Technika

Mercedes Benz Unimog U5000  

Mercedes_Benz_Unimog_U5000-02-jpg

Cisternová automobilový striekačka na hasenie lesných požiarov CAS 24 na podvozku Mercedes Benz Unimog U5000 4×4. Vozidlo slúži na prepravu požiarneho družstva (1+ 5), zásoby hasiacich látok a príslušenstva potrebného na hasenie požiarov vodou alebo penou. Použitý podvozok a konštrukčné riešenia nadstavby predurčujú vozidlo na zásahy v ťažkom teréne, najmä pri hasení lesných požiarov.

Možnosti použitia :

  • Likvidácia lesných požiarov v ťažkom teréne
  • Likvidácia požiarov v budovách (obytných, hospodárskych, výrobných atď.)
  • Vyhľadávanie a záchrana osôb v škodlivom a nedýchateľnom prostredí
  • Vyslobodzovanie osôb z výšok a voľných hĺbok
  • Poskytovanie predlekárskej pomoci osobám na mieste zásahu

Pohon náprav :

  • Trvalý pohon zadnej nápravy s možnosťou pripojenia pohonu prednej nápravy.

Režim pohonu :

  • 4×2 pohon zadnej nápravy.
  • 4×4 bez uzávierok diferenciálov.
  • 4×4 s uzavretými diferenciálmi.

Centrálne tlakovanie pneumatík :

  • Je zabezpečené na prednú a zadnú nápravu samostatne, je ovládané z miesta vodiča, ktorý môže aj počas jazdy nezávisle dofukovať alebo znižovať tlak v pneumatikách.

Jazdné parametre  :

  • Predný nájazdový uhol: 45 °.
  • Zadný nájazdový uhol: 28 °.
  • Stúpavosť pri plnom zaťažení: 45 °, t.j. 100 %.
  • Prechodový uhol pri plnom zaťažení: 35 °.
  • Svetlá výška pod nápravami: 0,49 m (vpredu), 0,476 mm (vzadu).
  • Schopnosť prekríženia náprav: 32 °.
  • Brodivosť: 1 200 mm.

Rozmery :

  • Celková dĺžka: 6700 mm.
  • Celková šírka: 2340 mm.
  • Celková výška: 3200 mm.
  • Rázvor kolies: 3850 mm.

Hmotnosť :

  • Celková prípustná hmotnosť: 14 000 kg.
  • Povolené zaťaženie prednej nápravy: 6 200 kg.
  • Povolené zaťaženie zadnej nápravy: 8 500 kg.

Maximálna rýchlosť : 

  • 85 km/h.

Motor:

  • Výkon: 160 kW (215k) pri 2 200 ot/min.
  • Maximálny krútiaci moment 810 Nm.
  • Objem motora: 4801 ccm.

Prevodovka :

  • Plne synchronizovaná, 8 stupňová, rozšírená o redukciu terénnych rýchlostných stupňov.
  • Komfortné, elektropneumatické radenie rýchlostí pomocou joystiku.
  • Vedľajší náhon pre pohon čerpadla nadstavby.
  • Palubný elektronický systém CAN-BUS na rýchlu diagnostiku závad a získanie informácií o činnosti hlavných agregátov bez mechanického zásahu, možnosť nastavenia parametrov činnosti motora.

Brzdy :

  • dvojokruhová, vysokotlaková, brzdová sústava s hydropneumatickým posilňovačom
  • kanálový ABS systém, vypínateľný
  • kotúčové brzdy na všetkých kolesách
  • dvojstupňová motorová brzda
  • parkovacia brzda pružinová s účinnosťou na zadnú nápravu

Kabína :

  • Celokovová, sklápateľná, samostatná štvordverová, trojbodovo uložená na tlmičoch.
  • Počet miest na sedenie 6, pričom zadný rád sedadiel je lavica pre 4 osoby.
  • Odpružené, nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca vybavené trojbodovými bezpečnostnými pás­mi.
  • Výfukové potrubie je vyvedené a umiestnené tak, aby plyny neohrozovali obsluhu okolo vozidla, vyvedené nad strechu vozidla

Lanový navijak :

  • Elektrický lanový navijak WARN CE-M 12000 24V
  • Ťažná sila v priamom ťahu 54 kN
  • Lano dĺžky 38m
  • Kábel diaľkového ovládania 3,7 m

Nadstavba :

  • Samostatná skriňová nadstavba je vyrobená z materiálov s vysokou životnosťou.
  • Rám nadstavby je z oceľových profilov.
  • Úložné priestory sú uzatvárateľné roletami na každej bočnej strane a zaistené uzamykateľným zámkom.
  • Priestor ovládania čerpadla sa zatvára výklopnými dverami (smerom nahor).
  • Úložné priestory sú vybavené osvetlením.
  • Strecha nadstavby je nosná, umožňuje bezpečné upevnenie vecných prostriedkov.
  • Po bočných stranách nadstavby sú umiestnené pracovné osvetľovacie telesá, ktoré umožňujú prácu aj pri zhoršenej viditeľnosti o okolí vozidla.

Čerpadlo Rosenbauer NH25 :

  • Kombinované odstredivé radiálne čerpadlo s pohonom od motora automobilu.
  • Jednostupňové pre nízky tlak a štvorstupňové pre vysoký tlak, umiestnené za sebou na spoločnom hriadeli.
  • Menovitý výkon: 2 400 l/min pri 1 MPa, 400 l/min pri 4 MPa

Vysokotlakový prietokový navijak :

  • Navíjanie: elektrické, núdzové navíjanie ručnou kľukou, 60 m vysokotlaková hadica DN25.
  • Prúdnica Rosenbauer NePiRo s možnosťou plynulej regulácie prietoku a tvaru vystrekovaného kužeľa.
  • Výkon do 200 l/min, odnímateľný penotvorný nástavec umožňuje výrobu ťažkej peny.

Nádrž na vodu a penidlo :

  • Nádrž na vodu a penidlo a tiež čerpadlo sú cez armatúry prevedené tak, že nedôjde k zamrznutiu hasiacej látky pri teplotách pod bodom mrazu.
  • Objem nádrže na vodu: 3 000 l.
  • Objem nádrže na penidlo: 200 l.

Osvetľovací stožiar :

  • Pneumatický, teleskopický, otočný o 360 ° osvetľovací stožiar Fireco so svietidlami 2×1000 W.
  • Výška osvetľovacích telies je 5,1 m nad rovinou vozovky.
  • Funkčnosť vysunutia stožiaru len pri zatiahnutej ručnej brzde.
  • Stožiar sa automaticky zasunie pri uvoľnení alebo poruche ručnej brzdy.
  • Diaľkové elektrické ovládanie stožiara.

Elektrocentrála Rosenbauer RS14 :

  • Elektrocentrála je poháňaná dvojvalcovým, 4-taktným, zážihovým spaľovacím motorom.
  • Štartovanie je elektrické, núdzovo ručné. Výkon 13,6 kVA s napätím 400 V a 230 V, frekvencia 50 Hz. Napájanie elektrických zariadení cez zásuvky: 400 V – 2 ks, 230 V – 3 ks.

Výbava vozidla :

  • Lezecká výbava, zdravotnícka výbava, motorová píla, hasiace prístroje, hadice (B, C), rozdeľovače, predlžovacie káble, ženijné náradie, prenosný 3 dielny rebrík (8m), kanister na phm, prúdnice, prechody (A/B, B/C), ručné akumulátorové LED svietidlá.

 


CAS 25 Škoda 706 RTHP

CAS_25_Škoda_706_RTHP-1-jpg

CAS 25 Škoda 706 RTHP je hasičský automobil určený k zásahu v miestach s nedostatkom hasiacej látky - vody. Je určený k haseniu vodou alebo penou v ťažko dostupných terénoch, najčastejšie pri lesných požiaroch. Začiatok výroby sa datuje okolo roku 1967. Pohonná jednotka umožňuje stály pohon prednej aj zadnej nápravy 4X4 a vysoká priechodnosť v teréne umožňuje zásah v horskom, alebo v ťažko priechodnom teréne. V minulosti bola Škoda 706 jedno z najrozšírenejších vozidiel v službách hasičov. Aj v dnešnej dobe stále plní svoju úlohu u DHZ (OHZ). Vozidlo sa vyznačuje jednoduchou údržbou a dlhou životnosťou. Na podvozku je uchytená trambusová kabína pre 8 člennú posádku, priestory na uskladnenie, nádrž na vodu a penidlo, lafetová prúdnica a čerpacie zariadenie.

 
    HP - RP   -   Typ podvozku.

    H           -   Hasičský špeciál.

    P           -   Možnosť pripojenia predného náhonu.

 

Technické údaje :

Výrobca :

  • Podvozok - LIAZ Jablonec nad Nisou.
  • Nadstavba - KAROSA Vysoké Mýto n.p.

 Hmotnosť :

  • Pohotovostná - 9200 kg.
  • Užitočná - 4370 kg.
  • Celková - 13570 kg.

 Rozmery :

  • Dĺžka - 7550 mm.
  • Šírka - 2435 mm.
  • Výška - 2870 mm.

 Motor :

  • Typové označenie - Škoda 706 RT.
  • Druh motoru - Vznetový, radový, štvordobý, OHV, kvapalinou chladený 6 valec.
  • Vŕtanie - 125 mm.
  • Zdvih - 160 mm.
  • Celkový objem valcov - 11781 cm3.
  • Stupeň kompresie - 16,5.
  • Výkon motora pri 1900 ot/min - 118 kW.

Spojka :

  • Suchá kotúčová, prevodovka 5 stupňov dopredu, jeden vzad, pomocný pohon pre požiarne čerpadlo.
  • Náplň oleja 12 l.

Pohon :

  • Náhon s pripojiteľným pohonom prednej nápravy.
  • Predná náprava hnacia, tuhá s vypínateľným pohonom a uzávierkou diferenciálu. 
  • Zadná náprava, hnacia, tuhá s uzávierkou diferenciálu.

 Požiarne čerpadlo :

  • Typ – 3408.
  • Odstredivé, jednostupňové, hriadeľ čerpadla je tesnený upchávkou, menovité otáčky 2920 ot/min.
  • Počet sacích hrdiel 150 - 2 ks.
  • Počet výtlačných hrdiel 75 - 4 ks.
  • Menovitý prietok vody pri geodetickej sacej výške do 1,5 m a tlaku 800 kPA - 2500 l/min.
  • Max. geodetická sacia výška - 7,5 m.

Výveva :

  • Plynová na spálené plyny, umiestnená vo výfukovom potrubí.

 Nádrže :

  • Na vodu - 3500 l.
  • Na penidlo - 200 l.

 Prevodovka :

  • 5 stupňov vpred, jeden vzad.

Brzdový systém :

  • 3 na sebe nezávislé systémy.

Elektrické zariadenie :

  • 24V.

Objem palivovej nádrže :

  • 175 l.

Rozmery :

  • Svetlosť - 280 mm.
  • Rázvor - 4000 mm.
  • Rozchod kolies - predných : 1880 mm.

-       zadných : 1755 mm .

Max. rýchlosť :

  • 85 km/h.

Spotreba :

  • Priemerná spotreba na 100 km - 27-30 l nafty.
  • Spotreba oleja na 100 km - 0,3 l.

 


Tatra T805

805-1-JPG

 V roku 1953 zahájila TATRA výrobu nákladného automobilu T 805 s pohonom všetkých náprav. Vyrábal sa vo viacerých prevedeniach, najmä pre potreby Československej armády, ako skriňová nadstavba, sanitárne vozy, ďalej pre potreby požiarnych zborov. Celkovo bolo vyrobených približne 7214 kusov.Tatra T 805, ľudovo nazývaná "Kačena" bola výhodná na rýchlu prepravu hasičov k zásahu. "Kačena" odviezla 8 hasičov s najrôznejším vybavením potrebným pre zásah. Jazdila vo viacerých verziách, prestavená z vojenskej sanitky, v špeciálnej hasičskej nadstavbe, alebo ako valník. Na streche boli uložené nastavovacie rebríky, trhací hák, nosidlá a savice. V priestoroch na bokoch vozidla boli hadice spolu s ostatným vybavením. Vzadu bol priestor pre savice a pre prenosnú striekačku. Valníky často vyrážali spolu s prívesnou striekačkou, alebo iným druhom požiarneho prívesu.

 

Technické údaje :

Výrobca :

  • Tatra n.p. , Kopřivnice, Československo .

Karoséria :

  • Podvozková s centrálnou nosnou konštrukciou.
  • Vpredu pripevnené prevodovky s prednou rozvodovkou, vzadu zadná rozvodovka.
  • Na pomocnom ráme namontovaná kabína vodiča, za ňou valník. V prípade skriňového typu bol rám znížený.

Motor :

  • Štvordobý, zážihový, vidlicový (V90°) osemvalec s rozvodom OHV, so suchou kľukovou skriňou.
  • Typ  - T 603A.
  • Zdvih - 72 mm.
  • Objem motora - 2545 cm3.
  • Kompresný pomer - 6,5 : 1.
  • Max. výkon - 56 kW (75k) pri 4200 ot/min.
  • Max. krútiaci moment - 155 N.m.

Chladenie :

  • Po oboch stranách motora sú olejové chladiče.
  • Vzduchový filter - odstredivý s olejovou náplňou.

Zapaľovanie :

  • Dynamoakumulátorové s odstredivou reguláciou.
  • Elektrická inštalácia :
  • 12V dynamo PAL 130W

Prevodovky :

  • Štvorrýchlostná bez synchronizácie, radenie zubovými spojkami.
  • Prídavná prevodovka dvojrýchlostná, bez synchronizácie, radenie zubovými spojkami.

Spojka :

  • Suchá, jednokotúčová s mechanickým ovládaním.

Predná náprava :

  • Výkyvné polonápravy, s redukciou v kolesách.

Zadná náprava :

  • Výkyvné polonápravy, s redukciou v kolesách.

Pohon :

  • Stály pohon zadnej nápravy, prídavný pohon prednej nápravy, uzávierky oboch diferenciálov ovládané jednou pákou.

Brzdy :

  • Bubnové, hydraulické, jednookruhové, parkovacie s mechanickým prevodom na zadné kolesá.

Riadenie :

  • Šnekové s dvojitou kladkou.

Pruženie :

  • Torznými tyčkami.

Tlmiče :

  • Hydraulické, pákové, dvojčinne.

Stúpavosť :

  • 65%.

Max. rýchlosť :

  • 75 km/h.

Hmotnosť :

  • Pohotovostná - 2750 kg.
  • Úžitková - 2450 kg , v teréne 1700 kg.

Rozmery :

  • Dĺžka - 4720 mm.
  • Šírka - 2195 mm.
  • Výška - 2600 mm.
  • Rázvor náprav - 2700 mm.
  • Rozchod kolies vpredu / vzadu - 1600 / 1600 mm.

 

  • Spotreba paliva na 100 km - 25-30 l benzínu.
  • Objem palivovej nádrže - 100 l.

 


PPS 12

PS12-1-JPG

Prenosná motorová striekačka PS12 je určená pre zásah na mieste s dostatočným zdrojom vody, alebo na diaľkovú dopravu vody na požiarovisko, prípadne na odčerpávanie vody zo zatopených priestorov pri povodniach. Čerpadlo sa skladá z rámu čerpadla, motoru Škoda, plynovej vývevy a odstredivého čerpadla. Striekačku PS12 môžu prenášať štyri osoby a preto ju možno používať tam, kde prístup k vodnému zdroju je pre ťažkú hasičskú techniku obmedzený.

 

Technické údaje :

Výrobca :

  • Bratislavské automobilové závody n.p.

Rozmery striekačky :

  • Dĺžka - 900 mm.
  • Šírka - 603 mm.
  • Výška - 835 mm.

Hmotnosť :

  • 185 kg.

Objem palivovej nádrže :

  • 23 l.

Motor :

  • Škoda 981 (Octavia super) benzínový, štvordobý, zážihový, s rozvodom OHV, kvapalinou chladený 4 valec.
  • Objem valcov - 1221 cm3.
  • Vŕtanie - 72 mm.
  • Zdvih - 75 mm.
  • Zapaľovanie - 4 valcové vertikálnym magnetom s automatickou reguláciou.
  • Spotreba paliva na 1 motohodinu - 11,5 l benzínu.
  • Mazanie motora - tlakové, obežné, zubovým čerpadlom.
  • Chladenie motora - dvojokruhové, 1. okruh výmenou tepla, 2. okruh čerpanou vodou.
  • Výkon pri 3500 ot/min - 25kW.

Čerpadlo :

  • Typ - odstredivé, jednostupňové.
  • Počet sacích hrdiel – 110mm - 1 ks.
  • Počet výtlačných hrdiel – 75mm - 2 ks.
  • Max. tlak - 1600 kPa.
  • Výveva - plynová na spálené plyny.
  • Otáčky čerpadla - 3500 ot/min.
  • Výkon - 1200 l/min.
  • Max. sacia výška - 7,5 m.

 


DS 16

Prívesná dvojkolesová striekačka DS16 je určená hasičským jednotkám v obciach, kde sú dostatočné vodné zdroje. Striekačku tvorí benzínový motor a čerpadlo umiestnené na dvojkolesovom podvozku. Motor je krytý plechovou karosériou. DS16 možno vzhľadom k jej parametrom používať i tam, kde je prístup k vodnému zdroju nevhodný pre väčšiu hasičskú techniku.

Vysvetlenie označenia :

  • DS - Dopravná striekačka.
  • 16 - Čerpadlo s výkonom 1600 l/min.

 

Technické parametre :

Výrobca :

  • THZ Slatiňany.

Rok výroby :

  • 1950 - 1960 (Naša DS16 bola vyrobená v roku 1959).

Typ :

  • Motorová striekačka 1600 cm3.

Motor :

  • Benzínový, spaľovací, štvordobý, kvapalinou chladený, 4 valcový SM - 45, 
  • Max. výkon - 60kW.
  • Zapaľovanie – PAL.

Chladenie :

  • Vodou od čerpadla priamo s možnosťou regulácie.

Výveva :

  • Rotačná lamelová sklápacia.

Čerpalo :

  • Odstredivé, jednostupňové.
  • 2x sacie hrdlo 110 mm, 2 x výtlačné hrdlo 75 mm
  • Výkon čerpadla 1600 l/min pri 0,8 MPa a sacej výške 1,5 m.

Vybavenie :

  • 2 ks sacie hadice 110 mm X 2,5 m.
  • 1 ks sací kôš 110 mm.

Spustenie motora :

  • Kľukou na trhnutie.

 


Konská ručná striekačka

Konská_ručná_striekačka-01-jpg

Prvé hasičské striekačky, neboli motorové, ale ručné, bez sacieho zariadenia. Takže voda sa do striekačky dostala pomocou dvojradovej reťaze hasičov, ktorí si z ruky do ruky podávali plné a prázdne vedrá. Neskôr to boli kvalitné dvojramenné striekačky, kde sa voda do hadíc čerpala ručným stláčaním ramien štyrmi hasičmi, ktorí sa v prípade požiaru striedali.

 

Technické parametre :

Výrobca : 

  • STRATÍLEK, Vysoké Mýto.
  • Vyrábaná od roku 1899.

Typ :

  • Štvorkolesová záprahová striekačka.
  • Sanie stredom, dvojprúdová.

Pumpa :

  • Dvoj piestová - sanie savicami s košom.